Digitale innovaties ontwikkelen én inzetten ter preventie van ziekten zoals huidkanker, daar zijn Jan de Lange en Jan Weterings van eFORZE mee bezig. Het is slechts één van de vele voorbeelden van projecten waar het bedrijf aan werkt. “Wij houden ons bezig met digitale innovaties in de zorg, die op laagdrempelige wijze zorgen voor bewustwording bij mensen”, vertelt Jan de Lange. “Daarbij verstrekken we ook handige informatie, zodat ziektes voorkomen kunnen worden. Preventie is dus ons hoofddoel.”
Dankzij de LEEF subsidie hebben Jan en zijn businesspartner een van hun projecten een flinke boost kunnen geven. “1 op de 5 mensen in Nederland krijgt huidkanker. Smeren met zonnebrandcrème doen we niet gauw, maar twintig jaar later ontdek je pas de mogelijke gevolgen daarvan”, legt Jan uit. “Daar willen we verandering in brengen met een preventiezuil. Hier vind je niet alleen een handige dispenser met zonnebrandcrème, maar ook aanvullende informatie die je via een chip in de zuil contactloos op je telefoon kunt bekijken.” Het prototype waar Jan samen met dermatologen, studenten van Zuyd Hogeschool, zorginstanties en basisscholen aan werkt, is volledig gericht op de jeugd. Er wordt een hele beleving omheen bedacht, zodat kinderen aan de hand van een verhaal spelenderwijs leren dat insmeren belangrijk is. “Door de LEEF subsidie hebben we nog meer onderzoek kunnen doen, wat weer belangrijk is voor de uitwerking van de preventiezuil”, vertelt Jan. “Persoonlijk zie ik LEEF als een soort kwaliteitskeurmerk voor je idee. Het motiveert dat iemand anders wil investeren in jouw plannen.” In de toekomst ziet Jan de preventiezuil graag in verschillende vormen en met verschillende maatschappelijke thema’s terugkomen in de maatschappij: op wandelroutes, langs sportvelden en op het terras.