Drie maanden na de invoering van het concept Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT) op basisscholen De Schatkist en Steltloper in Kerkrade stellen de directies unaniem vast: de kinderen zijn razend enthousiast. Over de gezonde lunch, de nieuwe producten die ze ontdekken, het samen eten in de klas en het bewegen in de pauze.
“De conflicten op het schoolplein zijn onder andere behoorlijk afgenomen”, zegt Frank van Erve, directeur van de Steltloper. “De kinderen zijn zinvol bezig en hebben geen tijd om zich te vervelen.” Birgitte van Hecke, directeur van De Schatkist: “In de middag nemen de kinderen energieker en actiever deel aan de lessen.”
De GBT is een bestaand en bewezen effectief programma dat vanuit Vie wordt uitgevoerd. Kinderen krijgen dagelijks een gezonde en gevarieerde lunch, een gezond tussendoortje en bewegen in de pauze. Op beide Kerkraadse basisscholen wordt voor de lunch een half uur uitgetrokken, het bewegen verschilt. Een uur op de Steltloper en 45 minuten op De Schatkist. Op de Schatkist bewegen de kinderen ook nog tijdens de lessen. De producten tijdens de lunch komen veelal overéén; ze zijn afkomstig van dezelfde aanbieder, Jumbo.
Forel als verrassing
Iedere week worden de kinderen verrast met een nieuw product. Vandaag is dat forel op De Schatkist. Laura Einöther, coördinator GBT op De Schatkist. “Er zitten kinderen op school die tot vandaag nog nooit forel hadden gegeten. Ze vinden het inmiddels leuk om steeds nieuwe producten te proberen. Zien eten doet eten.” Het voedselaanbod is zeer gevarieerd. Van allerlei soorten fruit tot diverse soorten muesli en yoghurt, bruinbrood, crackers, bleekselderij, mozzarella, rettich, paprika’s, alle soorten tomaten, verschillende soorten noten, mais, hüttenkäse en ook halal vlees. Einöther: “We dwingen niemand om te eten wat ie niet lust, er zit altijd wel wat bij dat ze lekker vinden.”
Betere concentratie
Na de lunch zijn de pedagogisch medewerkers van Kinderopvang Parkstad verantwoordelijk voor de invulling van de beweegpauzes. Meestal betreft dat een half uur gevarieerde spellen. “Het laatste kwartier hebben ze keuzevrijheid”, zegt Birgitte van Hecke. Daarna zijn de kinderen lekker fris in hun hoofd. “We merken het aan hoe ze hun werkjes doen. Ze zitten rechtop, zijn actief en duidelijk beter geconcentreerd.”
Ook op de Steltloper horen we positieve geluiden over de GBT. Directeur Frank van Erve: “Elke dag mogen kiezen uit diverse gezonde opties, nieuwe smaken vrijblijvend uitproberen en smaken combineren, het levert een hele fijne en ontspannen sfeer op in de groepen. Kinderen genieten en verleggen grenzen zonder druk van volwassenen. Ze beleven gezond eten samen op een ongedwongen manier. Dat zien we direct terug in het enthousiasme van de kinderen.”
Ook de spelactiviteiten in de pauze zijn een succes. “Fysiek bezig zijn na een intensieve lesochtend, laadt de accu van het brein weer op. ’s Middags kunnen ze er weer tegenaan.” Natuurlijk brengt zo’n grote verandering ook een behoorlijke organisatie met zich mee. “Een groeiende organisatie, want na drie maanden zitten we nog steeds in het proces van evalueren en bijstellen”, zegt Van Erve.
“Daarbij hebben we een geweldig klankbord aan onze kinderen, ouders, pedagogisch medewerkers en de vrijwilligers. Zij voorzien ons van de nodige feedback om knelpunten bloot te leggen en de input om de organisatie bij te schaven, zodat het steeds beter past bij wat onze kinderen nodig hebben. Terugblikkend op de eerste drie maanden zijn we zeer tevreden over wat we met alle betrokkenen samen hebben neergezet, maar we zijn ambitieus en hebben ook nog toekomstplannen. Onder andere het keuzemenu in activiteiten, het aanpassen van het schoolplein en uitbreiding van de activiteiten op het gebied van onder andere cultuur en diverse workshops.”
Culturele activiteiten
In de toekomst willen de Steltloper en de Schatkist naast bewegen in de pauze ook andere culturele activiteiten gaan aanbieden. Denk aan muziek, schilderen of toneel. “Niet ieder kind is gek op bewegen”, zegt Van Erve. “Als iemand zijn rust en ontspanning vindt in muziek of iets anders creatiefs moet dat ook mogelijk zijn.”